In meerdere Europese landen is het op vrijdag de gewoonte om wraps of taco’s te eten. Vooral in Scandinavië is dit inmiddels een sterk ingeburgerde traditie. Een beetje vreemd misschien, gezien de Mexicaanse origine, maar toch is er wel wat voor te zeggen.
Waar komt de trend vandaan?
Zoals gezegd zijn het vooral Scandinavische landen die op vrijdag taco’s eten en dat heeft voor een groot deel te maken met het merk Santa Maria. Het merk is in Nederland vooral bekend van de Mexicaanse wraps en taco’s maar verkoopt in Scandinavië ook Aziatische sauzen, allerlei kruiden, chips en meer. Het merk is onderdeel van het Finse voedselconcern Paulig, dat recent in het nieuws kwam omdat het Conimex heeft gekocht. Met die stap in de Nederlandse markt wil het waarschijnlijk ook extra inzetten op Santa Maria om zo hun marktaandeel te vergroten.
Wat maakt het zo leuk?
Eigenlijk is het dus een marketingcampagne van Santa Maria om heel Nederland aan de Taco Friday te krijgen, maar dat betekent niet dat het een slecht idee is. Samen eten is iets wat we misschien wel te weinig doen en taco’s zijn perfect om samen met vrienden of familie te bereiden en te eten. Het eten kan aan tafel, op de bank, in de tuin, geen probleem. En die gezelligheid, daar zijn Nederlanders dan weer dol op. Dus in dit geval laten we ons graag overtuigen door een marketingcampagne en gaan we vrijdagen voortaan aan de taco’s!
Maakt het kans in Nederland?
Nederlanders zijn van zichzelf al vrij makkelijk met het eten van buitenlandse gerechten en Mexicaans eten is niet zó exotisch. Een klein duwtje in de rug zou dus al genoeg kunnen zijn om Taco Friday echt van de grond krijgen. Ook het merk Santa Maria is niet nieuw in Nederland, dus consumenten hoeven niet overtuigd te worden een nieuw merk te proberen. Al met al lijkt er een goede kans van slagen te zijn. Ga jij de komende weken eens een Taco Friday houden? We horen het graag in de comments!
