Jumbo’s van Jumbo, verwarrend en onnodig

Jumbo’s van Jumbo, verwarrend en onnodig

Jumbo heeft recent een nieuw huismerk gepresenteerd: Jumbo’s. Slechts één letter verschil met de naam van de winkel, terwijl daarnaast het gewone Jumbo huismerk ook nog blijft bestaan. Wat zijn de beweegredenen hierachter en waarom denken wij dat het geen succes wordt? We duiken er dieper in!

Jumbo’s van Jumbo, verwarrend en onnodig

Waarom twee huismerken?

De eerste vraag die we onszelf stelden was: Waarom twee huismerken? Naar eigen zeggen moet het nieuwe Jumbo’s staan voor ‘lekker, topkwaliteit én betaalbaarheid’. Maar is dat niet het doel van elk huismerk van elke supermarkt? En zelfs al zou dat een unieke propositie zijn, waarom kan dat niet onder regulier huismerk Jumbo? Als het komt omdat Jumbo niet voor kwaliteit staat, was het dan niet beter geweest ook een compleet andere naam te verzinnen in plaats van 1 letter toevoegen? Geen van al deze vragen kunnen wij goed beantwoorden en we hebben eerlijk gezegd het idee dat Jumbo dat zelf ook niet kan.

Verwarrend

Wat is de taak van een huismerk, naast de hierboven beschreven waarden? In onze ogen zijn dat eerder gemak, herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Jumbo’s heeft echter voor elke productcategorie een ander logo (in de vorm van een verschillend lettertype voor elke product) en een andere layout van de verpakking. Jumbo heeft gekeken naar hoe ze kunnen ‘verrassen in het schap’, maar wij denken dat in werkelijkheid klanten helemaal niet verrast willen worden. Geïnformeerd, zeker, maar verder willen mensen vooral duidelijkheid en routine.

Onnodig moeilijk

De producten die Jumbo’s mogen heten zijn volgens Jumbo alleen de producten die 8+ scoren en dus écht lekker zijn (daarmee ook toegevend dat de meeste van hun producten dat niet zijn?). Dit klinkt alsof het producten zijn die dus eerst gewoon onder het Jumbo huismerk werden verkocht en nu enkel en alleen een nieuwe verpakking hebben gekregen. Dat is ten eerste een beetje flauw, maar dan is dit ook wel een hele complexe en onnodige operatie om aan te geven dat bepaalde producten net iets lekkerder zijn. De slogan helpt ook al niet: ‘Nooit hetzelfde, altijd Jumbo’s’. Wat dit moet communiceren is ons niet echt duidelijk, maar als wij boodschappen doen vinden we het juist belangrijk dat producten wél hetzelfde zijn. Al met al verwachten we dus geen klinkend succes voor Jumbo’s, maar de tijd zal het leren.

Winkel jij vaak bij Jumbo? Dan zijn we heel benieuwd naar jouw visie op dit nieuwe huismerk! Test smakelijk!

Geschreven door:

MealWhizz MealWhizz

Laat een bericht achter

Login om een bericht te kunnen plaatsen
1 jaar geledenavatar BoscagliBoscagli
Jumbo huismerk is altijd slecht
1 jaar geledenavatar Oma proeftOma proeft
Dit verhaal is wel helder en zeker nodig voor klanten die gewoon hun boodschappen willen doen, zonder malle klets en trucjes. Jammer dan voor Jumbo, wanneer ze dat pad niet kiezen.
Categorieën
Bakkerij
Dranken
Groenten & fruit
Koek, snacks & snoep
Maaltijden & gerechten
Sauzen & kruiden
Seizoen & specials
Speciale diëten
Toetjes
Vlees, vis & vegetarisch
Voorraadkast
Wereldkeuken
Zuivel